Home About friends Instagram Follow Dash

Le Owner

"
"cos of Allah we still alive in this world."

Memory



tagboard


Credits

© Template design by Adila. thanks for Base code by Atiqah.
Ibrah
Tuesday, December 5, 2017 • 4:30 AM • 2 comments



Assalamualaikum,

okay ni sambungan dari post sebelum ni.

basically ana lebih suka pi vacay atau jumpa kawan kawan dekat tempat tempat riadah macam taman ka pantai ka ala - ala picnic gitu pastu buat jalan-jalan naik basikal ka

tak seronok la asyik lepak mall ja. lagipun ana bukan tengok wayang pun.

then bila kita nak pi jalan-jalan tengok dulu poket. 

kalau ada duit banyak okayla ikut suka hampa la nak pi mana pun tapi ingat kawan kawan yang hampa ajak keluar tu ada duit tak? kalau dia cakap dia tak berapa ada sangat duit tu jangan la ajak pi tempat yang mahal mahal pi tempat biasa dah ah. tapi kalau kawan hampa tu nak keluar jugak belanja la dia. apa salahnya.

sebab tu kita sebelum gi jalan-jalan simpan duit dulu. ni kira tips pertama.

bila tengok orang post gambar pi bercuti kat tempat tempat best pastu post dekat ig or mana-mana socmed kita mesti rasa nak pi jugak. tapi kan pernah terfikir tak berapa berapa banyak depa spend duit ?  

so before nak gi mana mana kira siap siap duit nak pakai berapa pastu kena buat simpanan lebih jugak kot kot ada emergency kan so ada preparation.

tips yang kedua.

make a list. 
list semua barang yang nak kena bawa pastu check balik.jangan sampai naik atas kereta atau apa apa jenis kenderaan baru teringat ada benda tinggal. paling penting untuk golongan yang suka tertinggal barang macam ana baik siap beg awal so kita boleh bertenang masa kemas beg dan tiada apa yang tertinggal.

ana rasa yang ni cliche.ahahhaahah

tips yang ketiga.

prepare barang barang untuk mengelakkan kebosanan. basically fon ofc semua bawak kan so prepare power bank kalau perjalanan hampa tu lama. kalau macam ana jenis yang cepat bosan tau so ana memang tak pegang fon lama. sebab takda apa apa. so ana prepare buku. bawak ja buku apa apa pun. and i know sesetengah orang macam tak boleh baca dalam kenderaan so hampa fikir la benda apa yang tak membuatkan hampa bosan. palinggg penting prepare makanan untuk makan dalam perjalanan.

tips yang keempat.

this is about our responsibilities. hampa pi la travel mana pun tapi jangan lupa solat. jangan disebabkan nak have fun kita lupa tanggungjawab kita. 

islam itu mudah gais.
ana pesan ni bukan untuk hampa ja tapi untuk diri ana sekali.

tips yang kelima.

ni untuk girls. eventho you're not period make sure you bring an extra pad plus underware but please don't bring it all okay.

and if you gais malas nak bawak telekung atau taknak pakai telekung surau make sure pakain yang hampa pakai tu longgar tak jarang cover apa yang patut then tudung tu kasi labuh. prepare stokin yang bersih. after that you gais boleh solat.

sebab itu la kita kalau nak keluar kena pakai ikut syariat. 
ana ulang lagi sekali islam itu mudah sangat mudah gais. kalau kita pakai pakain yang menutup aurat dengan betul dan bersih kita boleh bawak gi solat. 

tips yang terakhir ana rasa.

ni untuk yang suka travel sorang sorang atau ada cita cita nak pi vacay sorang-sorang.

Kadang-kadang kawan-kawan selalu tanya dekat ana tak takut ka jalan sorang-sorang naik ets bas sorang-sorang and so on.
Japawan ana. Ana tak takut sebab kenapa ana nak takut kalau ana ada Allah yang sentiasa melihat kita. Lagipun ana kan ada taekwondo so kalau jadi apa apa kita aplikasikan apa yang kita dah belajar. Lagi satu dari dulu lagi mak ana suruh amalkan satu doa ni dan ana memang amalkan. Alhamdulillah ana selamat dan tak ada apa apa yang berlaku.



Ingat ya kalau rasa takut jangan buat muka panic bertenang semampu yang boleh baca doa banyak banyak selawat istiqfar yakin pada Allah and takkan ada benda buruk yang berlaku.



Kalau ada benda buruk yang berlaku jugak mungkin ada hikmah di sebalik kejadian. Kita tak tahu apa yang terbaik untuk kita sebab tu kita hanya mampu merancang dan Allah yang menentukan segalanya. kerna itu post kali ni tajuknya ibrah yang bermaksud pengajaran,

so gais kalau ada any tips pasal travel ka apa ka boleh bagitau dekat comment ya.  

mohon maaf andai ada yang tak kena pasal post ni.


2 Comments:

Blogger ray said...

yes. betul. i definitely agreed.

December 5, 2017 at 8:29 AM  
Blogger ray said...

jgn lupe join sini ye hehe

http://www.raydahalhabsyi.com/2017/11/comeback-giveaway-by-raydah-alhabsyi.html

December 5, 2017 at 8:30 AM  

Post a Comment


|